Møborg-Sogneforening - Hjertestarter

Har vi en hjertetstarter som er anbragt uden på missionshuset. det er sogneforeningen der via trygfonden har fået den installeret og Henrik Kirkegaard, der står for det daglige tilsyn og vedligehold.

Der udover håber vi på, at vi i løbet af 2018 vil kunne etablere et korps af hjeteløbere i sognet. Deraf afholder sogneforening bl.a. hjertestarterkurser i april 2018 (se under arrangementer).

Hvad er en hjerteløber:

Hjerteløbere har hjertestarter kursus og ved hvordan hjertestarten trækkes og benyttes. (det er dog ikke et krav at en hjerteløber skal kunne benytte hjertestarteren.)

Hvis nogen ringer 112 og der er tale om hjertestop, tilkalder alarmcentralen en hjerteløber fra listen i prioriteret rækkefølge. Hjerteløberen har så til opgave at hente hjertestarteren og bringe den til stedet hvor der er brug for den. Har man ikke mulighed for at stikke af sted når der bliver ringet siger man, at i man ikke kan. Hvis man melder fra, smækker alarmcentralen røret på og ringer til den næste på listen. Når hjerteløberen når frem er han/hun ikke forpligtiget på at yde førstehjælp eller hjertestart – kun udlevere hjertestarter og sørge for at den komme retur og bliver meld fra osv.

Opslagstavle

«Jun 2018»